dinsdag 27 september 2016

5de klas op medisch onderzoek

(door Senne De Bast en Laura De Neef)
Het medisch onderzoek in het 5de  leerjaar is een algemeen onderzoek.
Het is belangrijk dat de leerlingen goed voorbereid zijn op het onderzoek.
Daarom vragen we dat de leerkracht het verloop van het onderzoek in de klas bespreekt aan de hand van dit boekje.
Voorafgaand aan het onderzoek worden de oudervragenlijsten voor het medisch onderzoek aan
de leerlingen meegegeven. Ze worden vooraf terugbezorgd .
Na het medisch onderzoek ontvangen de ouders een kort verslag met eventuele adviezen of
verwijzingen naar een arts, oogarts of tandarts.
Het onderzoek gebeurt op het CLB centrum.
Verloop van het medisch onderzoek :
De leerlingen gaan eerst bij de verpleegkundige. Wanneer de testen bij de eerste kinderen afgelopen zijn, schuiven ze door naar de CLB-arts. Na het onderzoek bij de dokter mogen de leerlingen zich weer aankleden en terugkeren naar de wachtzaal.

Bij de verpleegkundige
1) Wegen
De leerling gaat op de weegschaal staan. Bij het wegen staat de leerling goed stil op de weegschaal met beide armen naast het lichaam.
2) Meten
Bij het meten staat de leerling flink rechtop,met de rug tegen de meetlat en met beide armen langs het lichaam, de voeten naast elkaar, de hielen tegen het plankje en het hoofd rechtop.
3) Oogtest
De oogtest met letters wordt afgenomen vanop een afstand van 5 meter.( alle letters van het alfabet van groot naar klein )
Dieptetest(TNO test):
Het dieptezicht wordt afgenomen met 3 D bril .
Met deze test kan men de diepte inschatten .
Bij gestoord dieptezicht wordt een folder meegegeven voor de ouders. Het dieptezicht kan van belang zijn bij latere
studiekeuze.

4) Controle van het gebit
De dokter kijkt in de mond van de leerling om het gebit
te onderzoeken.

5) Controle van de oren
De dokter kijkt in de oren van de kinderen met een
otoscoop.
6) Controle van de ademhaling en het hart
Met een stethoscoop luistert de dokter naar de ademhaling en het hart .
De leerling moet heel goed in-en uitademen.
7) Controle van houding en bewegingsstelsel:
Er gebeurt o.a. een controle van de rug, voeten, enz...
8) Ontwikkeling van de puberteit :
De arts controleert de jongens en de meisjes op pubertaire kenmerken.
9) Vaccinatie (Prikje of spuitje)
Een vaccinatie of inenting beschermt tegen
besmettelijke ziekten waar je erg ziek van kan
worden. Hoe meer mensen het prikje krijgen, hoe
minder mensen er besmet en ziek kunnen worden.
De leerlingen krijgen enkel een inenting als de ouders
het formulier goed ingevuld en ondertekend
terugbezorgd hebben. Ouders kunnen ook kiezen om
het prikje niet of bij een andere dokter te laten
toedienen.
De leerlingen van het 5de leerjaar krijgen een herhalingsinenting tegen mazelen, bof en rubella.
Dit wordt gegeven in 1 spuitje.
Mazelen: is een
besmettelijke virale infectie die ernstige verwikkelingen kan
geven,zoals oorlong of hersenvliesontsteking.
Bof: is een besmettelijke virale ontsteking van de oorspeekselklier ( dikoor ) .Het doormaken van
bof bij niet gevaccineerde jongeren kan steriliteitsproblemen geven.
Rubella: ( rode hond): is een virale besmettelijke ziekte met mogelijke huiduitslag en /of koorts.
Zwangere vrouwen die rubella doormaken , omdat ze als kind de ziekte niet doormaakten of hiertegen niet gevaccineerd werden, lopen de kans dat er afwijkingen bij het ongeboren kindoptreden ( oog , oor en hartafwijkingen)




























                                          










Geen opmerkingen:

Een reactie posten